Buckingham Lean spillet, dansk

Buckingham Lean spillet, dansk

kr. 8.500,00 eks. moms

Buckingham Lean spillet

Målet med Buckingham Lean spillet er at illustrere Lean produktion på en måde, der inddrager deltagerne – ikke blot ved at de tager ved lære gennem deres deltagelse, men også ved at de skal træffe beslutninger. Ved at spille spillet vil deltagerne få en forståelse af en række grundlæggende Lean-teknikker, samspillet mellem disse teknikker og nogle af problemstillingerne ved rækkefølgen i Lean-implementering. Spillet adskiller sig fra mange andre Lean spil på flere områder:

  • deltagerne skal træffe egne beslutninger,
  • der er mange forskellige produkter, inklusive kundespecifikke specialprodukter
  • og der er variation i efterspørgslen – samt hasteordrer
  • spillet kan illustrere enkeltstyks- eller batchproduktion – i forskellige produktionsmiljøer

Dette spil ligger derfor tættere på virkeligheden end visse andre simple spil. Deltagerne vil erfaringsmæssigt føle sig stimuleret til at skabe ændringer i egen virksomhed. Spillet kan spilles på så kort tid som to og en halv time; men giver størst udbytte over en hel dag. I sidstnævnte tilfælde skal deltagerne foretage brainstorming og anvende kvalitetsstyring og ”kortlægningsværktøjer”.

Baggrund

De fleste – om ikke alle – Lean-spil er udsprunget af det spil, der blev spillet i den berømte Hewlett Packard-video ”Stockless Production” fra 1983. Spillet i Hewlett Packard-videoen er meget velegnet til træning af operatører. Buckingham Lean spillet er udviklet siden 1991 af John Bicheno, oprindeligt i samarbejde med studerende ved University of Witwatersrand i Syd Afrika. Det hed oprindeligt ”Buckingham JIT-spillet”; men er siden videreudviklet i flere versioner. I denne version har spillet været igennem en større revision. Det er blevet lettere at tilpasse det til forskellige produktionsmiljøer, og det er blevet muligt at udforske problemstillinger i forbindelse med planlægning og måling af præstationsniveau.

Målgruppe

Buckingham Lean spillet er udviklet til alle ledere og operatører, der vil blive involveret i implementering af Lean. Med det mål for øje, vil de blive bedre i stand til at forudsige, hvilke Lean-teknikker, der vil være anvendelige, frem for blot at skulle eksperimentere i egen virksomhed. Det er i vid udstrækning blevet anvendt og afprøvet i erhvervstræningsmiljøer. Det anvendes af virksomheder, universiteter og konsulenter i mange lande.

Litteratur

Spillet illustrerer nogle af de principper, der er omtalt i bogen ”Fishbone Flow – Integrating Lean, Six Sigma, TPM and TRIZ” af John Bicheno og udgivet af PICSIE Books, 2006. Som baggrund for spillet anbefales bogen ”The Lean Toolbox, 4th edition”, af John Bicheno og Matthias Holweg, udgivet af PICSIE Books, 2009.

Brug for hjælp? Kontakt os Giv Feedback

Del