Heijunka Game, English

Heijunka Game, English

kr. 10.500,00 eks. moms

Heijunka spillet

Heijunka Game er udviklet af John Bicheno. Det er et avanceret Lean spil, hvor deltagerne indføres i Lean principper ud over det, der læres i grundlæggende Lean spil som Buckingham Lean spillet og diverse kanban spil.

Spillet er ideelt til at lære at arbejde videre efter en værdistrømsanalyse af nuværende situation. Heijunka spillet tager udgangspunkt i det eksempel med Achme Stamping, der er beskrevet i bogen ”Learning to see” af Rother & Shook, som mange kender. Kendskab til bogen er dog ikke nogen forudsætning.

Spillet fokuserer på planlægningsaspekter og forbedring af flow, og viser dramatisk reduktion i lagre og gennemløbstider mens synlighed og problemløsning forbedres. Det handler altså ikke primært om layout, spildreduktion, dårlig leveringsservice eller reduktion af antal operatører, som det kendes fra de grundlæggende Lean spil. Deltagerne stilles over for mange af udfordringerne ved at opbygge et komplet Heijunka system med Heijunka boks, batch boks, supermarked, buffere, sikkerhedslagre, transportbatche (pitch), produktions- og transportkanban, materialeforsyner-princippet, pacemaker, ”mixed model” planlægning, Lean batchstørrelser, celleopbygning og FIFO- linier. I særdeleshed illustrerer spillet ”de 8 Lean planlægnings byggeklodser” og ”de 11 Lean planlægningsprincipper” i John Bichenos bog ”The Lean Toolbox, Fourth Edition”.

Der spilles som standard 3 runder (kan være 2 – 4), hvor udviklingen går fra et velfungerende MRP-system til et komplet Heijunka system. Spillet støttes af præsentationer til indlæring af Heijunka principperne, batch boks og ”mixed model” samt hvordan disse afbildes på en værdistrømsanalyse. Et medfølgende regneark kan benyttes til at give en dybere forståelse af ”mixed model” planlægning og den indflydelse, det har på de interne supermarkeder. Et fuldt spil tager 5 – 7 timer for 8 til 10 (maks. 16) deltagere. Hvis der også skal læres værdistrømsanalyse og celleindretning, vil spilletiden være mindst en hel dag. Der er forskellige muligheder for at bygge videre på spillet for at afprøve flere Lean planlægningsprincipper. Det kan ske ved at indlægge nedbrud og variation i efterspørgslen, kombination af arbejdsopgaver for at optimere antal operatører i en celle, beregning af antal kanban, mål for maksimal omstillingstid samt at lade opstillere være flaskehalsen i stedet for omstillingstiden. Udvidelserne kan også omfatte layout eller organisation og ansvarsfordeling.

Brug for hjælp? Kontakt os Giv Feedback

Del